Nye resultater: Natlig smartphonebrug og mentalt helbred

En ny videnskabelig artikel fra Copenhagen Network Study er blevet publiceret i tidsskriftet Scientific Reports. Artiklen er baseret på over 250.000 objektive målinger af natlig smartphoneaktivitet blandt 815 unge universitetsstuderende på DTU over 16 hverdage i 2013.

Forskningen havde til formål at undersøge, om natlig smartphonebrug øger risikoen for dårligt mentalt helbred, herunder ensomhed, depressive symptomer, stress og lav livstilfredshed.

Nøglefund:

• Natlig smartphonebrug var associeret med lidt højere niveauer af stress og depressive symptomer. Fx havde deltagere, der brugte deres smartphone i 1-3 nætter ud af 16 nætter, i gennemsnit 0.25 point højere score i stressniveau og 0.33 point højere score i depressive symptomer sammenlignet med deltagere, der ikke brugte deres smartphone om natten.
  • Natlig smartphonebrug var ikke associeret med ændringer i mentalt helbred 4 måneder senere.

Modsat tidligere litteratur fandt vi, at natlig smartphonebrug ikke var relateret til ændringer i mentalt helbred efter 4 måneder. Disse resultater understreger, at et øget smartphonebrug i stigende grad er et socialt fænomen, som er til gavn for det mentale helbred. Der er dog brug for flere populationsbaserede prospektive studier til at fastlægge, om natlig smartphonebrug er en modificerbar risikofaktor for dårligt mentalt helbred.

results

Den fulde artikel er tilgængelig her (på engelsk): Nighttime smartphone use and changes in mental health and wellbeing among young adults: a longitudinal study based on high-resolution tracking data