18. november 2019

Mobilafhængighed er relateret til dårligt helbred

SmartSleep Eksperimentet på Københavns Universitet har fået svar på spørgsmål om mobilbrug, sundhed og søvnvaner fra over 25.000 danskere. Svarene siger, at hver fjerde deltager i høj eller meget høj grad føler sig afhængige af sin mobiltelefon. Derudover angav halvdelen af deltagerne, at de i nogen grad føler sig afhængige af deres mobiltelefon.

Tidligere resultater fra SmartSleep Eksperiment har også vist, at mobilafhængighed er relateret til både stress og hovedpine.

Nye tal fra undersøgelsen viser nu også, at mobilafhængighed er relateret til dårligt selvvurderet helbred. Som det ses i figuren nedenfor, har en større andel af dem med høj grad af mobilafhængighed et dårligt selvvurderet helbred sammenlignet med dem, der i lavere grad er afhængige af mobilen.

Blandt de deltagere, som i meget høj grad er mobilafhængige, angiver 17 procent, at de har et mindre godt eller dårligt helbred. 10 procent af deltagerne, som i nogen grad opfatter sig som mobilafhængige, angiver, at de har dårligt helbred, mens 13 procent af deltagerne, der angiver at være meget lidt mobilafhængige, vurderer deres helbred som dårligt. Som vist i figuren nedenfor ses samme overordnede tendens for begge køn, men er mest udpræget blandt kvinderne.

Da selvvurderet helbred er en vigtig indikator for den generelle helbredstilstand, kan det tyde på, at høj mobilafhængighed har en negativ betydning for helbredet.

Figur der viser sammenhængen mellem selvvurderet dårligt helbred og mobilafhængighed

Figuren viser andelen med mindre godt eller dårligt selvvurderet helbred i forhold til forskellige grader af mobilafhængighed opdelt på køn.

Der kan være flere forklaringer på, at forskerne finder denne sammenhæng.

Personer med høj grad af mobilafhængighed kan være mere stressede, fordi de føler, at de skal være tilgængelige. Det kan have betydning for det mentale helbred, men det kan også påvirke søvnen og det fysiske helbred,” siger professor ved Institut for Folkesundhedsvidenskab Naja Hulvej Rod, der står bag SmartSleep Eksperimentet.

”Vi kan dog ikke udelukke, at dem med i forvejen dårligt helbred bruger deres mobil anderledes end dem, der har et godt helbred. Derudover kan der være andre årsager, som forklarer sammenhængen,” uddyber Naja Hulvej Rod.

Forskerne vil nu undersøge koblingen mellem mobilafhængighed og selvvurderet helbred nærmere.